Czas trwania: 160 godzin dydaktycznych
Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)
Moduł 1: rozwój dziecka w okresie wczesnego dzieciństwa – 20 godzin dydaktycznych
- Aspekty rozwoju dziecka – charakterystyka zmian w zakresie rozwoju poznawczego, psychospołecznego i motorycznego na poszczególnych etapach życia dziecka
- Rozwój poznawczy w koncepcji L. Wygotskiego – etapy rozwoju poznawczego dziecka, pojęcie sfery najbliższego rozwoju
- Umiejętności psychospołeczne oraz zdolności ruchowo-zmysłowe pojawiające się w poszczególnych etapach życia.
- okres noworodkowy
- okres niemowlęcy
- okres wczesnego dzieciństwa
- okres przedszkolny
- okres szkolny
- dorosłość
- Stadia rozwoju sensomotorycznego wg Piageta – porównanie w zakresie zmian w poszczególnych sferach rozwoju na określonych etapach życia dziecka
- Źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3
- Szanse i zagrożenia – podstawowe informacje – kontekst definicyjny
- Rozwój człowieka w okresie prenatalnym – czynniki mające wpływ na rozwój w tym okresie.
- Rozwój dziecka w wieku do lat 3 – źródła szans i zagrożeń
- czynnik środowiskowy – społeczny
- czynnik środowiskowy – rzeczowy
- Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku do lat 3
- Sygnały ostrzegawcze dotyczące nieprawidłowości w rozwoju dziecka w sferze umysłowej, w sferze emocjonalno-społecznej, w sferze ruchowej
- Szanse i zagrożenia rozwojowe małego dziecka (studia przypadków)
- Mechanizmy rozwoju dziecka
- Przypomnienie, rozszerzenie i utrwalenie wiadomości o zadaniach rozwojowych w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym.
- Wspomaganie prawidłowego rozwoju umiejętności psychospołecznych oraz zdolności ruchowo-zmysłowych dziecka przez rodziców i osoby w najbliższym otoczeniu dziecka
Moduł 2: stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka – 90 godzin dydaktycznych
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka
- Potrzeby – konteksty definicyjne
- Potrzeby rozwojowe a potrzeby opiekuńcze – klasyfikacja wg
- głównych sfer rozwoju i kształtowania się osobowości dziecka
- głównych środowisk opieki i wychowania
- właściwości organizmu dziecka
- Podstawowe informacje na temat rozpoznawania potrzeb małego dziecka – pojęcie diagnozy , specyfika, cele i oczekiwania w diagnostyce małego dziecka
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka (istota, cele, przedmiot i zasady)
- warunki badania małego dziecka
- metody stosowane w rozpoznawaniu potrzeb małego dziecka
- Ocenianie możliwości i potrzeb małego dziecka poprzez obserwowanie
- kompetencji funkcjonalnych (np. jedzenie)
- rozwoju spontanicznej aktywności
- strategii zachowania
- możliwości autoadaptacji do warunków, w których dziecko przebywa
- rozpoznawane sygnałów wysyłanych przez dziecko
- Ćwiczenia w ocenianiu rozwoju dziecka w wieku od 0-3 roku życia (stadia rozwojowe, prawidłowości rozwojowe, zaburzenia oraz wczesne sygnały zaburzeń)
- Diagnozowanie różnic indywidualnych – ich wpływ na kierunkowe rozwijanie uzdolnień małego dziecka
- Planowanie i dokumentowanie rozwoju dziecka w codziennych sytuacjach (powitanie, pożegnanie, posiłki, czynności higieniczne, odpoczynek, zabawa)
- Zasady zbierania danych do diagnozy, analizy i prognozy rozwoju małego dziecka.
- Sposoby i rodzaje dokumentowania (wytwory, scenariusze, opisy zajęć, arkusze obserwacyjne)
- Zasady opisu i interpretacji wyników badań małego dziecka
- Dokumentacja jako materiał do refleksji i planowania pracy z dzieckiem – przykłady, ćwiczenia
- Tworzenie planów i programów stymulacji rozwojowej dziecka w codziennych sytuacjach
- Kreowanie przedmiotowego i społecznego środowiska rozwoju dziecka (czas, przestrzeń, pomoce do wspierania dziecięcego rozwoju)
- Organizowanie otoczenia i urządzanie przestrzeni dla małych dzieci – pomieszczenia żłobka, klubu dziecięcego, lokalu opiekuna dziennego
- Znaczenie otoczenia w wychowaniu i edukacji małego dziecka
- wyposażenie wnętrza, wystrój, kolorystyka pomieszczeń i sposób adaptacji
- zagospodarowanie ogrodu, podwórka, placu zabaw
- sprzęty, kąciki zabaw, zabawki, przedmioty i pomoce pobudzające ożywcze działanie wyobraźni dziecka
- Rola opiekuna w organizowaniu środowiska społecznego rozwoju dziecka
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu adaptacji i uspołeczniania dziecka
- współpraca z rodziną dziecka
- wizerunek opiekuna-wychowawcy (wymagania psychofizyczne i postawy właściwe dla zawodu , etyka zawodowa)
- Zapoznanie z rytmiczną organizacją czasu w żłobku/ klubie dziecięcym – ćwiczenia w opracowywaniu ramowego rozkładu dnia
- Opieka pielęgnacyjna i zdrowotna nad dzieckiem harmonijnie i nieharmonijnie rozwijającym się
- Fachowa opieka nad dzieckiem – konteksty definicyjne, zadania i cele opiekuna
- Pielęgnacja i opieka jako formy stymulacji rozwojowej noworodków i małych dzieci
- czynniki warunkujące harmonijny rozwój dziecka
- tryb życia niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym (karmienie dziecka, zabawa, spacer, pielęgnacja, kąpiel)
- sprzęty używane przy małym dziecku (odpoczynek, transport, karmienie, zabawa)
- Opieka pielęgnacyjna nad dzieckiem harmonijnie rozwijającym się w poszczególnych fazach rozwojowych (okres noworodkowy, niemowlęcy i poniemowlęcy)
- podstawy racjonalnego żywienia
- edukacja prozdrowotna
- Choroby infekcyjne, pasożytnicze i zakaźne wieku dziecięcego – rozpoznawanie, podstawowe zasady opieki nad dzieckiem chorym
- Najczęściej spotykane problemy rozwojowe dzieci w wieku od 0 do 3 lat – specjalne potrzeby rozwojowe, nieharmonijny rozwój
- Specyfika planowania, organizowania opieki nad dzieckiem nieharmonijnie rozwijającym się oraz dzieckiem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
- postępowanie pielęgnacyjne i opiekuńcze
- pomoc rodzicom dziecka niepełnosprawnego
- Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne (wspomaganie rozwoju poszczególnych sfer dziecka poprzez ukierunkowaną zabawę, metodyka pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw)
- Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka
- podstawowe informacje na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka i sfery najbliższego rozwoju wg L. Wygotskiego
- zasady wczesnej stymulacji rozwoju małego dziecka -wpływy wychowawcze i opiekuńcze
- metody stymulacji i korekcji rozwoju małego dziecka
- pobudzanie twórczej aktywności dziecka- zabawa, wybrane zagadnienia, konteksty definicyjne
- Metody i formy pracy z małym dzieckiem – rola zabawy w rozwoju dziecka, etapy zabawy, zasady organizowania i wprowadzania dziecka w świat rozmaitych zabaw, rodzaje zabaw
- Propozycje zabaw i gier dydaktycznych stosowanych do wielowymiarowej stymulacji rozwojowej: eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne
- praktyczne zapoznanie się z wybranymi zabawami i grami edukacyjnymi
- metody pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw
- prezentacja wybranych nowoczesnych zabawek i materiałów edukacyjnych i ich zastosowanie w proponowanych zabawach
- Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka
- Wprowadzenie dziecka w kulturę (przegląd literatury dziecięcej, rozwój dziecięcy wg Lwa Wygotskiego)
- Zapoznanie z teorią L.Wygotskiego – współpraca z innymi ludźmi źródłem rozwoju osobowości dziecka, omówienie zagadnień
- aktywność dziecka wobec przedmiotów
- przyswajanie języka
- poznawanie świata i narzędzi kulturowych
- wprowadzenie tzw. mediatorów w pracy z małymi dziećmi
- Wprowadzanie dziecka w świat kultury
- poszanowanie praw i indywidualności dziecka
- funkcje literatury dziecięcej, obrazu, teatru, muzyki i in. w rozwoju społeczno-moralnym, emocjonalnym, estetycznym
- terapeutyczne wartości literatury dziecięcej (biblioterapia)
- stymulacja umiejętności językowych dziecka
- Przegląd literatury dziecięcej – wybrane zagadnienia
- omówienie pozycji z literatury w kontekście potrzeb i możliwości percepcyjnych małego dziecka
- metodyka zajęć dydaktycznych z wykorzystaniem opowiadań, baśni, bajek i wierszy
- rola ilustracji w przekazywaniu treści utworów literackich
- Zapoznanie z teorią L.Wygotskiego – współpraca z innymi ludźmi źródłem rozwoju osobowości dziecka, omówienie zagadnień
- Budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka (zapoznanie się z rolą i zadaniami poszczególnych instytucji wspierających dziecko i rodzinę, zakres działania instytucji i organizacji pomocy społecznej)
- Dziecko w relacjach społecznych – budowanie więzi (dziecko – opiekun, dziecko – rówieśnicy)
- Rodzina jako grupa wsparcia społecznego – funkcje, style wychowania, struktura, typy, model i ich wpływ na funkcjonowanie społeczne dziecka
- Instytucje wspierające dziecko i rodzinę – ich rola, zadania, cele i zakres działania
- Ośrodek Pomocy Społecznej
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Poradnie psychologiczno – pedagogiczne (państwowe i prywatne)
- Organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, organizacje kościelne)
- Kurator sądowy
- Dom Samotnej Matki
- Ośrodki Wsparcia, Domy Pomocy Społecznej, Środowiskowe Domy Samopomocy
Moduł 3: kompetencje opiekuna dziecka – 20 godzin dydaktycznych
- Odpowiedzialność prawna opiekuna (zapoznanie się z przepisami prawa)
- Prawo i jego źródła – podstawowe zagadnienia, konteksty definicyjne
- funkcje prawa
- hierarchia aktów prawnych (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa lokalnego)
- publikacja aktów prawnych
- zakres obowiązywania prawa
- gałęzie prawa
- Prawa człowieka, obywateli Unii Europejskiej, prawa dziecka i rodziny
- System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce
- Ubezpieczenia zdrowotne
- Podstawy prawne funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej
- Rodzaje usług medycznych finansowanych ze środków publicznych
- Rodzaje usług medycznych, które nie są opłacane ze środków publicznych
- Narodowy Fundusz Zdrowia – organizacja, zakres działania, zadania dyrektora oddziału wojewódzkiego, zawieranie umów ze świadczeniodawcami, usługi świadczone za częściową lub całkowitą odpłatnością, prawa pacjenta
- Ubezpieczenia społeczne – fundusze emerytalne
- Przepisy prawne dotyczące działalności zawodowej – spółka, założenie firmy prywatnej przez osobę fizyczną
- Prawo i jego źródła – podstawowe zagadnienia, konteksty definicyjne
- Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy)
- Medycyna ratunkowa – istota, konteksty definicyjne
- Łańcuch ratunkowy , czyli kolejność działań podejmowanych w razie wypadku
- Wzywanie pomocy – przekazywanie istotnych informacji
- Zasady i sposoby udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (oparzenie, zadławienie, zakrztuszenie, urazy i zranienia)
- Resuscytacja
- Sztuczne oddychanie i masaż pośredni serca – technika łączenia
- Przedmioty pomocnicze w udzielaniu pierwszej pomocy
- Zapobieganie wypadkom – zasady bezpieczeństwa i wyposażenie apteczki w żłobku
- Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy
- Ochrona pracy – zapoznanie się z przepisami
- Bezpieczeństwo i higieny pracy
- Uregulowania prawne z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy
- Podstawowe obowiązki pracodawcy w dziadzinie bhp
- Podstawowe prawa i obowiązki pracownika
- Zagrożenia występujące na stanowisku pracy i środki ochrony przed zagrożeniami
- Organy nadzoru nad warunkami pracy
- Ochrona przeciwpożarowa
- Ergonomiczna organizacja miejsca pracy
- Ochrona pracy – zapoznanie się z przepisami
Praktyki zawodowe – 30 godzin
- Warunki przystąpienia do praktyk:
- Badania sanitarno-epidemiologiczne zgodnie z ustawą z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi. Każdy uczestnik przed podjęciem praktyki przejdzie badania sanitarno-epidemiologiczne na obecność pałeczek Salmonella i Shigella przeprowadzone przez laboratorium Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Łodzi
- Warunki realizacji praktyk:
- Praktyka zawodowa będzie realizowana na podstawie opracowanego przez organizatora regulaminu praktyki zawodowej. W trakcie praktyk będzie prowadzony dziennik praktyk, który po ich zakończeniu zostanie zaopiniowany przez opiekuna praktyk.
- Wymiar godzinowy praktyk:
- 30 godzin (5 dni roboczych po 6 godzin dziennie)
- Miejsce odbywania praktyk:
- Żłobek Montessori, 90-251 Łódź, ul. Jaracza 68
- Program praktyk
- Zapoznanie się ze strukturą organizacyjną żłobka i prowadzoną dokumentacją – 3 godziny
- Poznanie warunków i specyfiki pracy w żłobku – 3 godziny
- Obserwacja, a następnie samodzielne wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i higienicznych – 18 godzin
- Obserwacja, a następnie prowadzenie zajęć indywidualnych i grupowych z dziećmi według wcześniej przygotowanych konspektów – 6 godzin