Wolontariusz

Czas trwania: 40 godzin dydaktycznych

Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)

Moduł 1: udzielanie dziecku pierwszej pomocy

  • Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy)
    • Medycyna ratunkowa – istota, konteksty definicyjne
    • Łańcuch ratunkowy , czyli kolejność działań podejmowanych w razie wypadku
    • Wzywanie pomocy – przekazywanie istotnych informacji
    • Zasady i sposoby udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (oparzenie, zadławienie, zakrztuszenie, urazy i zranienia)
    • Resuscytacja
    • Sztuczne oddychanie i masaż pośredni serca – technika łączenia
    • Przedmioty pomocnicze w udzielaniu pierwszej pomocy
    • Zapobieganie wypadkom – zasady bezpieczeństwa i wyposażenie apteczki w żłobku

Moduł 2: opieka pielęgnacyjna

  • Fachowa opieka nad dzieckiem – konteksty definicyjne, zadania i cele opiekuna.
  • Pielęgnacja i opieka jako formy stymulacji rozwojowej noworodków i małych dzieci
    • czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka:
    • tryb życia niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym (karmienie dziecka, zabawa, spacer, pielęgnacja, kąpiel)
    • sprzęty używane przy małym dziecku (odpoczynek, transport, karmienie, zabawa)
  • Opieka pielęgnacyjna nad dzieckiem prawidłowo rozwijającym się w poszczególnych fazach rozwojowych (okres noworodkowy, niemowlęcy i poniemowlęcy):
    • podstawy racjonalnego żywienia
    • edukacja prozdrowotna
  • Choroby infekcyjne, pasożytnicze i zakaźne wieku dziecięcego – rozpoznawanie, podstawowe zasady opieki nad dzieckiem chorym.
  • Najczęściej spotykane problemy rozwojowe dzieci w wieku od 0 do 3 lat – specjalne potrzeby rozwojowe.
  • Specyfika planowania, organizowania opieki nad dzieckiem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi :
    • postępowanie pielęgnacyjne i opiekuńcze.
    • pomoc rodzicom dziecka niepełnosprawnego

Moduł 3: stymulowanie rozwoju dziecka przez organizowanie zabaw (eksploracyjnych, muzycznych, rytmicznych, plastycznych i technicznych)

  • Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne (wspomaganie rozwoju poszczególnych sfer dziecka poprzez ukierunkowaną zabawę, metodyka pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw)
  • Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka:
    • podstawowe informacje na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka i sfery najbliższego rozwoju wg L. Wygotskiego
    • zasady wczesnej stymulacji rozwoju małego dziecka -wpływy wychowawcze i opiekuńcze
    • metody stymulacji i korekcji rozwoju małego dziecka
    • pobudzanie twórczej aktywności dziecka- zabawa, wybrane zagadnienia, konteksty definicyjne
  • Metody i formy pracy z małym dzieckiem – rola zabawy w rozwoju dziecka, etapy zabawy, zasady organizowania i wprowadzania dziecka w świat rozmaitych zabaw, rodzaje zabaw.
  • Propozycje zabaw i gier dydaktycznych stosowanych do wielowymiarowej stymulacji rozwojowej: eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne:
    • praktyczne zapoznanie się z wybranymi zabawami i grami edukacyjnymi
    • metody pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw
    • prezentacja wybranych nowoczesnych zabawek i materiałów edukacyjnych i ich zastosowanie w proponowanych zabawach