Opiekunka w żłobku lub klubie dziecięcym – uzupełniające

Czas trwania: 80 godzin dydaktycznych

Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)

Moduł 1: stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka – 60 godzin dydaktycznych

  1. Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka
    • Potrzeby – konteksty definicyjne
    • Potrzeby rozwojowe a potrzeby opiekuńcze – klasyfikacja wg
      • głównych sfer rozwoju i kształtowania się osobowości dziecka
      • głównych środowisk opieki i wychowania
      • właściwości organizmu dziecka
    • Podstawowe informacje na temat rozpoznawania potrzeb małego dziecka – pojęcie diagnozy , specyfika, cele i oczekiwania w diagnostyce małego dziecka
    • Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka (istota, cele, przedmiot i zasady)
      • warunki badania małego dziecka
      • metody stosowane w rozpoznawaniu potrzeb małego dziecka
    • Ocenianie możliwości i potrzeb małego dziecka poprzez obserwowanie
      • kompetencji funkcjonalnych (np. jedzenie)
      • rozwoju spontanicznej aktywności
      • strategii zachowania
      • możliwości autoadaptacji do warunków, w których dziecko przebywa
      • rozpoznawane sygnałów wysyłanych przez dziecko
    • Ćwiczenia w ocenianiu rozwoju dziecka w wieku od 0-3 roku życia (stadia rozwojowe, prawidłowości rozwojowe, zaburzenia oraz wczesne sygnały zaburzeń)
    • Diagnozowanie różnic indywidualnych – ich wpływ na kierunkowe rozwijanie uzdolnień małego dziecka
  2. Źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3
    • Szanse i zagrożenia – podstawowe informacje – kontekst definicyjny
    • Rozwój dziecka w wieku do lat 3 – źródła szans i zagrożeń
      • czynnik środowiskowy – społeczny
      • czynnik środowiskowy – rzeczowy
  3. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
    • Pielęgnacja i opieka jako formy stymulacji rozwojowej noworodków i małych dzieci
      • czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka:
      • tryb życia niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym (karmienie dziecka, zabawa, spacer, pielęgnacja, kąpiel)
      • sprzęty używane przy małym dziecku (odpoczynek, transport, karmienie, zabawa)
    • Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka:
      • podstawowe informacje na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka i sfery najbliższego rozwoju wg L. Wygotskiego
      • zasady wczesnej stymulacji rozwoju małego dziecka -wpływy wychowawcze i opiekuńcze
      • metody stymulacji i korekcji rozwoju małego dziecka
      • pobudzanie twórczej aktywności dziecka- zabawa, wybrane zagadnienia, konteksty definicyjne
    • Metody i formy pracy z małym dzieckiem – rola zabawy w rozwoju dziecka, etapy zabawy, zasady organizowania i wprowadzania dziecka w świat rozmaitych zabaw, rodzaje zabaw.
    • Propozycje zabaw i gier dydaktycznych stosowanych do wielowymiarowej stymulacji rozwojowej: eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne:
      • praktyczne zapoznanie się z wybranymi zabawami i grami edukacyjnymi
      • metody pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw
      • prezentacja wybranych nowoczesnych zabawek i materiałów edukacyjnych i ich zastosowanie w proponowanych zabawach
  4. Innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka
    • Zasady zbierania danych do diagnozy, analizy i prognozy rozwoju małego dziecka.
    • Sposoby i rodzaje dokumentowania (wytwory, scenariusze, opisy zajęć, arkusze obserwacyjne).
    • Zasady opisu i interpretacji wyników badań małego dziecka
    • Dokumentacja jako materiał do refleksji i planowania pracy z dzieckiem – przykłady, ćwiczenia.
    • Tworzenie planów i programów stymulacji rozwojowej dziecka w codziennych sytuacjach.
    • Rola opiekuna w organizowaniu środowiska społecznego rozwoju dziecka:
      • czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu adaptacji i uspołeczniania dziecka
      • współpraca z rodziną dziecka
      • wizerunek opiekuna-wychowawcy (wymagania psychofizyczne i postawy właściwe dla zawodu , etyka zawodowa)
  5. Budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka (zapoznanie się z rolą i zadaniami poszczególnych instytucji wspierających dziecko i rodzinę, zakres działania instytucji i organizacji pomocy społecznej)
    • Dziecko w relacjach społecznych – budowanie więzi (dziecko – opiekun, dziecko – rówieśnicy)
    • Rodzina jako grupa wsparcia społecznego – funkcje, style wychowania, struktura, typy, model i ich wpływ na funkcjonowanie społeczne dziecka.
    • Instytucje wspierające dziecko i rodzinę – ich rola, zadania, cele i zakres działania:
      • Ośrodek Pomocy Społecznej
      • Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
      • Placówki opiekuńczo-wychowawcze
      • Poradnie psychologiczno – pedagogiczne (państwowe i prywatne)
      • Organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, organizacje kościelne)
      • Kurator sądowy
      • Dom Samotnej Matki
      • Ośrodki Wsparcia, Domy Pomocy Społecznej, Środowiskowe Domy Samopomocy

Moduł 2: kompetencje opiekuna dziecka – 20 godzin dydaktycznych

  1. Odpowiedzialność prawna opiekuna (zapoznanie się z przepisami prawa)
    • Prawo i jego źródła – podstawowe zagadnienia, konteksty definicyjne:
      • funkcje prawa
      • hierarchia aktów prawnych (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa lokalnego)
      • publikacja aktów prawnych
      • zakres obowiązywania prawa
      • gałęzie prawa
    • Prawa człowieka, obywateli Unii Europejskiej, prawa dziecka i rodziny.
    • System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce
    • Ubezpieczenia zdrowotne:
      • Podstawy prawne funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej
      • Rodzaje usług medycznych finansowanych ze środków publicznych
      • Rodzaje usług medycznych, które nie są opłacane ze środków publicznych
    • Narodowy Fundusz Zdrowia – organizacja, zakres działania, zadania dyrektora oddziału wojewódzkiego, zawieranie umów ze świadczeniodawcami, usługi świadczone za częściową lub całkowitą odpłatnością, prawa pacjenta
    • Ubezpieczenia społeczne – fundusze emerytalne.
    • Przepisy prawne dotyczące działalności zawodowej – spółka, założenie firmy prywatnej przez osobę fizyczną
  2. Umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów (w tym trening interpersonalny i warsztaty komunikacyjne)
    • Źródła i poziomy stresu – podstawowe informacje, konteksty definicyjne:
      • Fizjologiczne i psychologiczne reakcje stresowe.
      • Jak radzić sobie ze stresem – proces i konstruktywne strategie.
      • Autodestruktywne strategie radzenia sobie ze stresem – uzależnienia.
      • Rola wsparcia społeczne w kontrolowaniu, blokowaniu i pozbywaniu się stresu
      • Wpływ umiejętności radzenia sobie ze stresem na zdrowie człowieka.
    • Sytuacje problemowe – podstawowe informacje, konteksty definicyjne:
      • problemy socjalne
      • fazy rozwiązywania problemów
      • strategia rozwiązywania problemów
      • przeszkody w rozwiązywaniu problemów