Dzienny opiekun – uzupełniające

Czas trwania: 40 godzin dydaktycznych

Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)

Moduł 1: udzielanie dziecku pierwszej pomocy

  • Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy)
    • Medycyna ratunkowa – istota, konteksty definicyjne
    • Łańcuch ratunkowy , czyli kolejność działań podejmowanych w razie wypadku
    • Wzywanie pomocy – przekazywanie istotnych informacji
    • Zasady i sposoby udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (oparzenie, zadławienie, zakrztuszenie, urazy i zranienia)
    • Resuscytacja
    • Sztuczne oddychanie i masaż pośredni serca – technika łączenia
    • Przedmioty pomocnicze w udzielaniu pierwszej pomocy
    • Zapobieganie wypadkom – zasady bezpieczeństwa i wyposażenie apteczki w żłobku

Moduł 2: umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów

  • Źródła i poziomy stresu – podstawowe informacje, konteksty definicyjne
    • Fizjologiczne i psychologiczne reakcje stresowe
    • Jak radzić sobie ze stresem – proces i konstruktywne strategie
    • Autodestruktywne strategie radzenia sobie ze stresem – uzależnienia
    • Rola wsparcia społeczne w kontrolowaniu, blokowaniu i pozbywaniu się stresu
    • Wpływ umiejętności radzenia sobie ze stresem na zdrowie człowieka
  • Sytuacje problemowe – podstawowe informacje, konteksty definicyjne
    • problemy socjalne
    • fazy rozwiązywania problemów
    • strategia rozwiązywania problemów
    • przeszkody w rozwiązywaniu problemów

Moduł 3: innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka

  • Zasady zbierania danych do diagnozy, analizy i prognozy rozwoju małego dziecka
  • Sposoby i rodzaje dokumentowania (wytwory, scenariusze, opisy zajęć, arkusze obserwacyjne)
  • Zasady opisu i interpretacji wyników badań małego dziecka
  • Dokumentacja jako materiał do refleksji i planowania pracy z dzieckiem – przykłady, ćwiczenia
  • Tworzenie planów i programów stymulacji rozwojowej dziecka w codziennych sytuacjach
  • Rola opiekuna w organizowaniu środowiska społecznego rozwoju dziecka
    • czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu adaptacji i uspołeczniania dziecka
    • współpraca z rodziną dziecka
    • wizerunek opiekuna-wychowawcy (wymagania psychofizyczne i postawy właściwe dla zawodu , etyka zawodowa)