Czas trwania: 40 godzin dydaktycznych
Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 39 ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)
Moduł 1: udzielanie dziecku pierwszej pomocy
- Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy)
- Medycyna ratunkowa – istota, konteksty definicyjne
- Łańcuch ratunkowy , czyli kolejność działań podejmowanych w razie wypadku
- Wzywanie pomocy – przekazywanie istotnych informacji
- Zasady i sposoby udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (oparzenie, zadławienie, zakrztuszenie, urazy i zranienia)
- Resuscytacja
- Sztuczne oddychanie i masaż pośredni serca – technika łączenia
- Przedmioty pomocnicze w udzielaniu pierwszej pomocy
- Zapobieganie wypadkom – zasady bezpieczeństwa i wyposażenie apteczki w żłobku
Moduł 2: umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów
- Źródła i poziomy stresu – podstawowe informacje, konteksty definicyjne
- Fizjologiczne i psychologiczne reakcje stresowe
- Jak radzić sobie ze stresem – proces i konstruktywne strategie
- Autodestruktywne strategie radzenia sobie ze stresem – uzależnienia
- Rola wsparcia społeczne w kontrolowaniu, blokowaniu i pozbywaniu się stresu
- Wpływ umiejętności radzenia sobie ze stresem na zdrowie człowieka
- Sytuacje problemowe – podstawowe informacje, konteksty definicyjne
- problemy socjalne
- fazy rozwiązywania problemów
- strategia rozwiązywania problemów
- przeszkody w rozwiązywaniu problemów
Moduł 3: innowacyjne metody stymulowania rozwoju dziecka
- Zasady zbierania danych do diagnozy, analizy i prognozy rozwoju małego dziecka
- Sposoby i rodzaje dokumentowania (wytwory, scenariusze, opisy zajęć, arkusze obserwacyjne)
- Zasady opisu i interpretacji wyników badań małego dziecka
- Dokumentacja jako materiał do refleksji i planowania pracy z dzieckiem – przykłady, ćwiczenia
- Tworzenie planów i programów stymulacji rozwojowej dziecka w codziennych sytuacjach
- Rola opiekuna w organizowaniu środowiska społecznego rozwoju dziecka
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu adaptacji i uspołeczniania dziecka
- współpraca z rodziną dziecka
- wizerunek opiekuna-wychowawcy (wymagania psychofizyczne i postawy właściwe dla zawodu , etyka zawodowa)