Czas trwania: 80 godzin dydaktycznych
Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)
Moduł 1: stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka – 60 godzin dydaktycznych
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka
- Potrzeby – konteksty definicyjne
- Potrzeby rozwojowe a potrzeby opiekuńcze – klasyfikacja wg
- głównych sfer rozwoju i kształtowania się osobowości dziecka
- głównych środowisk opieki i wychowania
- właściwości organizmu dziecka
- Podstawowe informacje na temat rozpoznawania potrzeb małego dziecka – pojęcie diagnozy , specyfika, cele i oczekiwania w diagnostyce małego dziecka
- Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych dziecka (istota, cele, przedmiot i zasady)
- warunki badania małego dziecka
- metody stosowane w rozpoznawaniu potrzeb małego dziecka
- Ocenianie możliwości i potrzeb małego dziecka poprzez obserwowanie
- kompetencji funkcjonalnych (np. jedzenie)
- rozwoju spontanicznej aktywności
- strategii zachowania
- możliwości autoadaptacji do warunków, w których dziecko przebywa
- rozpoznawane sygnałów wysyłanych przez dziecko
- Ćwiczenia w ocenianiu rozwoju dziecka w wieku od 0-3 roku życia (stadia rozwojowe, prawidłowości rozwojowe, zaburzenia oraz wczesne sygnały zaburzeń)
- Diagnozowanie różnic indywidualnych – ich wpływ na kierunkowe rozwijanie uzdolnień małego dziecka
- Źródła szans i zagrożeń rozwoju dziecka w wieku do lat 3
- Szanse i zagrożenia – podstawowe informacje – kontekst definicyjny
- Rozwój dziecka w wieku do lat 3 – źródła szans i zagrożeń
- czynnik środowiskowy – społeczny
- czynnik środowiskowy – rzeczowy
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
- Pielęgnacja i opieka jako formy stymulacji rozwojowej noworodków i małych dzieci
- czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka:
- tryb życia niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym (karmienie dziecka, zabawa, spacer, pielęgnacja, kąpiel)
- sprzęty używane przy małym dziecku (odpoczynek, transport, karmienie, zabawa)
- Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka:
- podstawowe informacje na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka i sfery najbliższego rozwoju wg L. Wygotskiego
- zasady wczesnej stymulacji rozwoju małego dziecka -wpływy wychowawcze i opiekuńcze
- metody stymulacji i korekcji rozwoju małego dziecka
- pobudzanie twórczej aktywności dziecka- zabawa, wybrane zagadnienia, konteksty definicyjne
- Metody i formy pracy z małym dzieckiem – rola zabawy w rozwoju dziecka, etapy zabawy, zasady organizowania i wprowadzania dziecka w świat rozmaitych zabaw, rodzaje zabaw.
- Propozycje zabaw i gier dydaktycznych stosowanych do wielowymiarowej stymulacji rozwojowej: eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne:
- praktyczne zapoznanie się z wybranymi zabawami i grami edukacyjnymi
- metody pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw
- prezentacja wybranych nowoczesnych zabawek i materiałów edukacyjnych i ich zastosowanie w proponowanych zabawach
- Pielęgnacja i opieka jako formy stymulacji rozwojowej noworodków i małych dzieci
- Innowacyjne metody planowania, organizowania, monitorowania i dokumentowania procesu rozwoju dziecka
- Zasady zbierania danych do diagnozy, analizy i prognozy rozwoju małego dziecka.
- Sposoby i rodzaje dokumentowania (wytwory, scenariusze, opisy zajęć, arkusze obserwacyjne).
- Zasady opisu i interpretacji wyników badań małego dziecka
- Dokumentacja jako materiał do refleksji i planowania pracy z dzieckiem – przykłady, ćwiczenia.
- Tworzenie planów i programów stymulacji rozwojowej dziecka w codziennych sytuacjach.
- Rola opiekuna w organizowaniu środowiska społecznego rozwoju dziecka:
- czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesu adaptacji i uspołeczniania dziecka
- współpraca z rodziną dziecka
- wizerunek opiekuna-wychowawcy (wymagania psychofizyczne i postawy właściwe dla zawodu , etyka zawodowa)
- Budowanie relacji społecznych z dzieckiem, rodzicami i lokalnymi służbami odpowiedzialnymi za rozwój dziecka (zapoznanie się z rolą i zadaniami poszczególnych instytucji wspierających dziecko i rodzinę, zakres działania instytucji i organizacji pomocy społecznej)
- Dziecko w relacjach społecznych – budowanie więzi (dziecko – opiekun, dziecko – rówieśnicy)
- Rodzina jako grupa wsparcia społecznego – funkcje, style wychowania, struktura, typy, model i ich wpływ na funkcjonowanie społeczne dziecka.
- Instytucje wspierające dziecko i rodzinę – ich rola, zadania, cele i zakres działania:
- Ośrodek Pomocy Społecznej
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
- Placówki opiekuńczo-wychowawcze
- Poradnie psychologiczno – pedagogiczne (państwowe i prywatne)
- Organizacje pozarządowe (fundacje, stowarzyszenia, organizacje kościelne)
- Kurator sądowy
- Dom Samotnej Matki
- Ośrodki Wsparcia, Domy Pomocy Społecznej, Środowiskowe Domy Samopomocy
Moduł 2: kompetencje opiekuna dziecka – 20 godzin dydaktycznych
- Odpowiedzialność prawna opiekuna (zapoznanie się z przepisami prawa)
- Prawo i jego źródła – podstawowe zagadnienia, konteksty definicyjne:
- funkcje prawa
- hierarchia aktów prawnych (Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, umowy międzynarodowe, ustawy, rozporządzenia, akty prawa lokalnego)
- publikacja aktów prawnych
- zakres obowiązywania prawa
- gałęzie prawa
- Prawa człowieka, obywateli Unii Europejskiej, prawa dziecka i rodziny.
- System ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych w Polsce
- Ubezpieczenia zdrowotne:
- Podstawy prawne funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej
- Rodzaje usług medycznych finansowanych ze środków publicznych
- Rodzaje usług medycznych, które nie są opłacane ze środków publicznych
- Narodowy Fundusz Zdrowia – organizacja, zakres działania, zadania dyrektora oddziału wojewódzkiego, zawieranie umów ze świadczeniodawcami, usługi świadczone za częściową lub całkowitą odpłatnością, prawa pacjenta
- Ubezpieczenia społeczne – fundusze emerytalne.
- Przepisy prawne dotyczące działalności zawodowej – spółka, założenie firmy prywatnej przez osobę fizyczną
- Prawo i jego źródła – podstawowe zagadnienia, konteksty definicyjne:
- Umiejętności radzenia sobie ze stresem i rozwiązywania problemów (w tym trening interpersonalny i warsztaty komunikacyjne)
- Źródła i poziomy stresu – podstawowe informacje, konteksty definicyjne:
- Fizjologiczne i psychologiczne reakcje stresowe.
- Jak radzić sobie ze stresem – proces i konstruktywne strategie.
- Autodestruktywne strategie radzenia sobie ze stresem – uzależnienia.
- Rola wsparcia społeczne w kontrolowaniu, blokowaniu i pozbywaniu się stresu
- Wpływ umiejętności radzenia sobie ze stresem na zdrowie człowieka.
- Sytuacje problemowe – podstawowe informacje, konteksty definicyjne:
- problemy socjalne
- fazy rozwiązywania problemów
- strategia rozwiązywania problemów
- przeszkody w rozwiązywaniu problemów
- Źródła i poziomy stresu – podstawowe informacje, konteksty definicyjne: