Czas trwania: 40 godzin dydaktycznych
Akredytacja Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3)
Moduł 1: udzielanie dziecku pierwszej pomocy
- Podstawy medycyny ratunkowej (udzielanie dziecku pierwszej pomocy)
- Medycyna ratunkowa – istota, konteksty definicyjne
- Łańcuch ratunkowy , czyli kolejność działań podejmowanych w razie wypadku
- Wzywanie pomocy – przekazywanie istotnych informacji
- Zasady i sposoby udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach (oparzenie, zadławienie, zakrztuszenie, urazy i zranienia)
- Resuscytacja
- Sztuczne oddychanie i masaż pośredni serca – technika łączenia
- Przedmioty pomocnicze w udzielaniu pierwszej pomocy
- Zapobieganie wypadkom – zasady bezpieczeństwa i wyposażenie apteczki w żłobku
Moduł 2: opieka pielęgnacyjna
- Fachowa opieka nad dzieckiem – konteksty definicyjne, zadania i cele opiekuna.
- Pielęgnacja i opieka jako formy stymulacji rozwojowej noworodków i małych dzieci
- czynniki warunkujące prawidłowy rozwój dziecka:
- tryb życia niemowląt i dzieci w wieku poniemowlęcym (karmienie dziecka, zabawa, spacer, pielęgnacja, kąpiel)
- sprzęty używane przy małym dziecku (odpoczynek, transport, karmienie, zabawa)
- Opieka pielęgnacyjna nad dzieckiem prawidłowo rozwijającym się w poszczególnych fazach rozwojowych (okres noworodkowy, niemowlęcy i poniemowlęcy):
- podstawy racjonalnego żywienia
- edukacja prozdrowotna
- Choroby infekcyjne, pasożytnicze i zakaźne wieku dziecięcego – rozpoznawanie, podstawowe zasady opieki nad dzieckiem chorym.
- Najczęściej spotykane problemy rozwojowe dzieci w wieku od 0 do 3 lat – specjalne potrzeby rozwojowe.
- Specyfika planowania, organizowania opieki nad dzieckiem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi :
- postępowanie pielęgnacyjne i opiekuńcze.
- pomoc rodzicom dziecka niepełnosprawnego
Moduł 3: stymulowanie rozwoju dziecka przez organizowanie zabaw (eksploracyjnych, muzycznych, rytmicznych, plastycznych i technicznych)
- Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka – zabawy eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne (wspomaganie rozwoju poszczególnych sfer dziecka poprzez ukierunkowaną zabawę, metodyka pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw)
- Stymulowanie wszechstronnego rozwoju dziecka:
- podstawowe informacje na temat poszczególnych etapów rozwoju dziecka i sfery najbliższego rozwoju wg L. Wygotskiego
- zasady wczesnej stymulacji rozwoju małego dziecka -wpływy wychowawcze i opiekuńcze
- metody stymulacji i korekcji rozwoju małego dziecka
- pobudzanie twórczej aktywności dziecka- zabawa, wybrane zagadnienia, konteksty definicyjne
- Metody i formy pracy z małym dzieckiem – rola zabawy w rozwoju dziecka, etapy zabawy, zasady organizowania i wprowadzania dziecka w świat rozmaitych zabaw, rodzaje zabaw.
- Propozycje zabaw i gier dydaktycznych stosowanych do wielowymiarowej stymulacji rozwojowej: eksploracyjne, muzyczne, rytmiczne , plastyczne i techniczne:
- praktyczne zapoznanie się z wybranymi zabawami i grami edukacyjnymi
- metody pracy z dziećmi w formie zindywidualizowanej oraz grupowej z wykorzystaniem proponowanych zabaw
- prezentacja wybranych nowoczesnych zabawek i materiałów edukacyjnych i ich zastosowanie w proponowanych zabawach